Комплекс артикуляційної гімнастики для звуків[С], [З], [Ц]
Свистячі звуки [С], [З], [Ц] відносяться до найбільш
«проблемних» звуків, у багатьох дітей вони не
формуються самостійно. Помиляються ті батьки, які чекають,
поки проблема не зникне сама собою. У роботі
вихователів дитячих садків вправи на постановку
свистячих звуків передбачені, але їх не завжди
буває достатньо. Педагоги і логопеди
рекомендують не пускати питання розвитку
мовлення на самоплив, дитина повинна вміти
вимовляти всі свистячі і шиплячі звуки вже до 4 років. Допомогти
їй вкластися в терміни зможе артикуляційна гімнастика для
свистячих звуків. Регулярні заняття повинні проводитися
під наглядом спеціаліста або вдома, якщо займатися з логопедом немає можливості.
«проблемних» звуків, у багатьох дітей вони не
формуються самостійно. Помиляються ті батьки, які чекають,
поки проблема не зникне сама собою. У роботі
вихователів дитячих садків вправи на постановку
свистячих звуків передбачені, але їх не завжди
буває достатньо. Педагоги і логопеди
рекомендують не пускати питання розвитку
мовлення на самоплив, дитина повинна вміти
вимовляти всі свистячі і шиплячі звуки вже до 4 років. Допомогти
їй вкластися в терміни зможе артикуляційна гімнастика для
свистячих звуків. Регулярні заняття повинні проводитися
під наглядом спеціаліста або вдома, якщо займатися з логопедом немає можливості.
Перед тим, як приступити до виконання вправ, обов'язково прочитайте
Артикуляційна вправа «Парканчик»
Розтягнути губи у посмішці, оголивши верхні і нижні зуби,
які стоять один на одному. Про себе говорити «І». Утримувати так під
рахунок від 5 до 10.
які стоять один на одному. Про себе говорити «І». Утримувати так під
рахунок від 5 до 10.
Артикуляційна вправа «Трубочка»
Зімкнути зуби, зробивши «парканчик». Округлити губи і витягнути
вперед, як при вимові «О». Утримувати під рахунок 1-10. розслабити
губи і повторити вправу декілька раз.
вперед, як при вимові «О». Утримувати під рахунок 1-10. розслабити
губи і повторити вправу декілька раз.
Чергувати «Парканчик»-«Трубочка»
Артикуляційна вправа «Відкрити — закрити ворота»
Посміхнутися, зробити «Парканчик». Відкрити рот, язик лежить знизу
«на підлозі», широкий кінчик язика впирається у нижні зуби. Закрити рот.
Повторити вправу 5–10 раз.
«на підлозі», широкий кінчик язика впирається у нижні зуби. Закрити рот.
Повторити вправу 5–10 раз.
Артикуляційна вправа «Покараємо неслухняний язик»
Трішки привідкрити рот, спокійно покласти язик на нижню губу і,
поплескуючи його губами, промовляти : «пя-пя-пя», а потім покусати
зубами: «тя-тя-тя».
поплескуючи його губами, промовляти : «пя-пя-пя», а потім покусати
зубами: «тя-тя-тя».
Артикуляційна вправа «Млинчик»
Посміхнутися, широкий язик лежить нерухомо, не дрижить на
нижній губі, торкаючись кутиків рота, верхні зуби оголені.
Утримувати під рахунок від 10 до 15 секунд.
нижній губі, торкаючись кутиків рота, верхні зуби оголені.
Утримувати під рахунок від 10 до 15 секунд.
Артикуляційна вправа «Захолодимо млинчик»
Посміхнутися, зробити «млинець», подути, подовжено
вимовляючи : «Ф-ф-ф-ф», щоки не надувати.
вимовляючи : «Ф-ф-ф-ф», щоки не надувати.
Артикуляційна вправа «Почистимо нижні зубчики»
Посміхнутися, привідкрити рот, рухати кінчиком язика
за нижніми зубами вправо—вліво, нижня щелепа нерухома.
(зубчики можна чистити і ззовні і з середини.)
за нижніми зубами вправо—вліво, нижня щелепа нерухома.
(зубчики можна чистити і ззовні і з середини.)
Артикуляційна вправа «Гірка»
Рот привідкрити, кінчик язика вперти в нижні зуби, спинку
язика припідняти, бокові краї притиснути до верхніх
корінних зубів. Утримувати 15 секунд. Покусати спинку
язика, потім ковзнути зубами по язику вниз до кінчика язика
( прокататися з гірки).
язика припідняти, бокові краї притиснути до верхніх
корінних зубів. Утримувати 15 секунд. Покусати спинку
язика, потім ковзнути зубами по язику вниз до кінчика язика
( прокататися з гірки).
Артикуляційна вправа «Трубочка» з язика.
Артикуляційна вправа «Чарівна паличка»
Посміхнутися, відкрити рот і напруженим кінчиком язика
впертися в нижні зуби. Вздовж, по середині язика,
покласти паличку (лічильну або сірничок) і. стиснувши
зуби з силою рівномірно видувати повітря. Повинен
чутися протяжний звук [С]. Повторювати вправу з паличкою і без неї.
впертися в нижні зуби. Вздовж, по середині язика,
покласти паличку (лічильну або сірничок) і. стиснувши
зуби з силою рівномірно видувати повітря. Повинен
чутися протяжний звук [С]. Повторювати вправу з паличкою і без неї.
Дихальна вправа «М'яч у ворота»
Позначте імпровізовані ворота двома кубиками
(сірниковими коробками, рахунковими паличками).
Попросіть дитину, видуваючи струмінь повітря, загнати в
«ворота» шматочок ватки або невеликий аркушик паперу.
При цьому треба стежити, щоб дитина не роздувала
щоки, губи повинні бути округлені, видих повинен
бути рівний і спрямований. Якщо виконуючому цю
вправу важко не надувати щоки, можна злегка притискати їх пальцями.
Комплекс артикуляційної гімнастики для звуків [Л], [Л']
Опис матеріалу: Пропоную комплекс артикуляційної гімнастики для вироблення правильної вимови звуків [л], [л']. Даний матеріал буде корисним для вихователів дошкільних груп, а також батькам, чиї діти мають неправильне вимова звуку [л].
Для вироблення необхідних рухів губ і язика слід провести серію артикуляційних вправ.
Вправи для губ
Для вироблення необхідних рухів губ і язика слід провести серію артикуляційних вправ.
Вправи для губ
«УСМІШКА»
Мета: зміцнювати м'язи губ, їх рухливість.
Опис: Посміхнутися, показати зімкнуті зубки. Утримувати губи в такому положенні до рахунку 5-10. Потім повернути губи у вихідне положення. Повторити 3-4 рази.
Опис: Посміхнутися, показати зімкнуті зубки. Утримувати губи в такому положенні до рахунку 5-10. Потім повернути губи у вихідне положення. Повторити 3-4 рази.
«ТРУБОЧКА»
Мета: виробляти рух губ вперед, зміцнювати м'язи губ, їх рухливість.
Опис: витягнути губи трубочкою. Утримувати губи в такому положенні 5-7 секунд.
Вправа для вироблення повітряного струменя
Опис: витягнути губи трубочкою. Утримувати губи в такому положенні 5-7 секунд.
Вправа для вироблення повітряного струменя
«МИСЛИВЕЦЬ ЙДЕ ПО БОЛОТУ»
Мета: виробляти повітряний струмінь, що виходить по краях мови.
Опис: посміхнутися, відкрити рот, прикусити кінчик язика передніми зубами і подути. Наявність і напрям повітряного струменя проконтролювати ваткою.
Увага!
Стежити, щоб повітря виходило не посередині, а з кутів рота.
Вправи для мови
Опис: посміхнутися, відкрити рот, прикусити кінчик язика передніми зубами і подути. Наявність і напрям повітряного струменя проконтролювати ваткою.
Увага!
Стежити, щоб повітря виходило не посередині, а з кутів рота.
Вправи для мови
«МЛИНЕЦЬ»
Мета: виробити вміння утримувати язик у спокійному, розслабленому положенні.
Опис: посміхнутися, відкрити рот, покласти широкий передній край язика на нижню губу. Утримувати його в такому положенні під рахунок від одного до п'яти-десяти.
Увага!
1. Губи не розтягувати в сильну посмішку, щоб не було напруги.
2. Стежити, щоб не підверталася нижня губа.
3. Не висовувати язик далеко, він повинен тільки накривати нижню губу.
4. Бічні краї язика мають стосуватися кутів рота.
Опис: посміхнутися, відкрити рот, покласти широкий передній край язика на нижню губу. Утримувати його в такому положенні під рахунок від одного до п'яти-десяти.
Увага!
1. Губи не розтягувати в сильну посмішку, щоб не було напруги.
2. Стежити, щоб не підверталася нижня губа.
3. Не висовувати язик далеко, він повинен тільки накривати нижню губу.
4. Бічні краї язика мають стосуватися кутів рота.
«СМАЧНЕ ВАРЕННЯ»
Мета: виробляти рух широкої передньої частини язика вгору і стан мови, близьке до формі чашечки, яке він приймає при проголошенні шиплячих звуків.
Опис: злегка відкрити рот і широким переднім краєм мови облизати верхню губу, роблячи рух язиком зверху вниз, але не з боку в бік.
Увага!
1. Стежити, щоб працював тільки мову, а нижня щелепа не допомагала, не "підсаджувала" мова наверх - вона повинна бути нерухомою (можна притримувати її пальцем).
2. Слідкувати, щоб язик не звужувався, при втягуванні його бічні краї ковзали по корінним зубах, а кінчик язика був піднятий.
Опис: злегка відкрити рот і широким переднім краєм мови облизати верхню губу, роблячи рух язиком зверху вниз, але не з боку в бік.
Увага!
1. Стежити, щоб працював тільки мову, а нижня щелепа не допомагала, не "підсаджувала" мова наверх - вона повинна бути нерухомою (можна притримувати її пальцем).
2. Слідкувати, щоб язик не звужувався, при втягуванні його бічні краї ковзали по корінним зубах, а кінчик язика був піднятий.
«ІНДИК»
Мета: виробляти підйом мови вгору, рухливість його передній частині.
Опис: відкрити рот, покласти язик на верхню губу і виробляти руху широким переднім краєм мови по верхній губі вперед і назад, намагаючись не відривати язик від губи - як би погладжувати її. Спочатку робити повільні рухи, потім прискорити темп і додати голос, поки не почується бл-бл (як індик болбочет).
Увага!
1. Стежити, щоб мова була широким і не звужувався.
2. Стежити, щоб рухи язиком були вперед-назад, а не з боку в бік.
3. Мова має "облизувати" верхню губу, а не викидатися вперед.
Опис: відкрити рот, покласти язик на верхню губу і виробляти руху широким переднім краєм мови по верхній губі вперед і назад, намагаючись не відривати язик від губи - як би погладжувати її. Спочатку робити повільні рухи, потім прискорити темп і додати голос, поки не почується бл-бл (як індик болбочет).
Увага!
1. Стежити, щоб мова була широким і не звужувався.
2. Стежити, щоб рухи язиком були вперед-назад, а не з боку в бік.
3. Мова має "облизувати" верхню губу, а не викидатися вперед.
«ГОЙДАЛКИ»
Мета: виробляти вміння швидко міняти положення мови, необхідне при з'єднанні звуку л з голосними а, и, о, у.
Опис: посміхнутися, показати зуби, відкрити рот, покласти широкий язик за нижні зуби (з внутрішньої сторони) і утримувати в такому положенні під рахунок від одного до п'яти. Так по черзі змінювати положення мови 4-6 разів.
Увага!
Стежити, щоб працював тільки мову, а нижня щелепа і губи залишалися нерухомими.
Опис: посміхнутися, показати зуби, відкрити рот, покласти широкий язик за нижні зуби (з внутрішньої сторони) і утримувати в такому положенні під рахунок від одного до п'яти. Так по черзі змінювати положення мови 4-6 разів.
Увага!
Стежити, щоб працював тільки мову, а нижня щелепа і губи залишалися нерухомими.
«ПАРУС»
Мета: виробляти рух мови вгору і допомогти дитині визначити місце мови при проголошенні звуку "л".
Опис: посміхнутися, широко відкрити рота, кінчик мови підняти і поставити на горбики за верхніми зубами, утримувати язик в такому положенні під рахунок до восьми. Опустити мову і повторити вправу 2-3 рази.
Увага!
1. Кінчик мови не повинен згинатися всередину.
2. Кінчик мови впирається в небо за верхніми зубами, а не висовується з рота.
Опис: посміхнутися, широко відкрити рота, кінчик мови підняти і поставити на горбики за верхніми зубами, утримувати язик в такому положенні під рахунок до восьми. Опустити мову і повторити вправу 2-3 рази.
Увага!
1. Кінчик мови не повинен згинатися всередину.
2. Кінчик мови впирається в небо за верхніми зубами, а не висовується з рота.
«КОНЯЧКА»
Мета: зміцнювати м'язи мови і виробляти підйом мови вгору.
Опис: посміхнутися, показати зуби, відкрити рот і поклацати кінчиком мови (як конячка цокает копитами).
Увага!
1. Вправа спочатку виконується в повільному темпі, потім швидше.
2. Нижня щелепа не повинна рухатися; працює тільки мова.
3. Стежити, щоб кінчик язика не подворачивался всередину, тобто щоб дитина клацав мовою, а не цмокав.
Опис: посміхнутися, показати зуби, відкрити рот і поклацати кінчиком мови (як конячка цокает копитами).
Увага!
1. Вправа спочатку виконується в повільному темпі, потім швидше.
2. Нижня щелепа не повинна рухатися; працює тільки мова.
3. Стежити, щоб кінчик язика не подворачивался всередину, тобто щоб дитина клацав мовою, а не цмокав.
«ПАРОПЛАВ ГУДЕ»
Мета: виробляти підйом спинки язика вгору.
Опис: відкрити рот і довго вимовляти звук "и" (як гуде пароплав).
Увага!
Стежити, щоб кінчик язика був опущений і знаходився в глибині рота, а спинка була піднята до неба.
Опис: відкрити рот і довго вимовляти звук "и" (як гуде пароплав).
Увага!
Стежити, щоб кінчик язика був опущений і знаходився в глибині рота, а спинка була піднята до неба.
Комментариев нет:
Отправить комментарий